søndag 15. januar 2012

UTE

Med det flotte været vi har hatt i hele helgen har vi har oppholdt oss mere ute enn inne. Etter handlerunden på lørdag bar det rett ut i skiløypa med liten og stor og på søndag var det skiarrangement for barna hele dagen.

Da smakte det ekstra godt med en god hjemmelaget tomatsuppe for å tine opp kalde tær og kropper. Fant oppskriften i Aftenposten på lørdag og tenkte jeg kunne dele den med dere her.

Klassisk tomatsuppe


2 bokser hermetiske tomater
6 godt modne kvalitetstomater, skåldet og grovhakket
1 rødløk
1 fedd hvitløk, hakket
1 chilli, hakket
2 dl god kyllingkraft
salt og pepper

Ha tomatene noen sekunder i kokende vann, flå av skinnet og grovhakk dem.
Ha litt olje i en panne og stek løken myk under omrøring.
Skru ned varmen litt, ha i hvitløk og chilli og stek litt til.

Ha det over i en kjele og tilsett bokstomaten, de ferske tomatene og kraften.
La det småkoke i innpå en halvtime.
Smak til med salt og pepper.

Ha alt over i en blender, eller mos det sammen med en stavmisker.
Servert varmt i større mengder bør det spes med fløte eler creme fraiche.

Jeg hadde en ganske stor chilli i vår suppe så den ble rimelig "hot" - men det passet jo bra da vi trengte å varmes opp litt. 



Et lite  bilde fra dagens utfart. Minstemann kom med et passende sitat i dag: "Jammen er Norge kjempefint formet". Og det har han jo rett i :)

Jeg fikk ellers i helgen bestemt meg, og handlet inn nye stuegardiner. Etter å ha tatt med noen prøver hjem falt valget på fargen lysegrå. Men med  all utfarten i helgen har jeg ikke rukket å få hengt dem opp så det gleder jeg meg til å få gjort til uken. Bilder kommer.

Etter all den friske luften i dag er jeg nå rimelig klar for senga. Så da ønsker jeg alle en flott kommende uke.


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails