tirsdag 9. mars 2010

RETRO FRA SØR

Det har vært litt stille fra denne kanten en stund så nå er det på høy tid med et nytt innlegg.  Travle tider på jobb samt vinterferie  har gjort at bloggen er blitt litt nedprioritert. Men nå er jeg på "nett" igjen

Det har som sagt vært vinterferie og jeg fikk ordnet meg noen dager fri fra jobben slik at jeg kunne ta med meg podene sørover. Turen gikk til mormor og morfar i Kristiansand.

Minstemann er veldig glad i å kle seg ut og hjemme hos mormor og morfar står det en spennende utkledningskiste som måtte utforskes. Jeg var selv veldig gladi i å kle meg ut da jeg var liten så kisten har vært i flittig bruk. Så det var spennede både for liten og stor å gå på skattejakt i kista igjen.

Blandt annet så dukket min gamle danseskoleballkjole opp. Jeg var vel 6 år da jeg brukte den og syntes jeg var veldig fin. Rosa var vel ikke så vanlig på 70-tallet men til en sånn anledning så var det det som gjaldt. Minstemannen min er nå snart 6 år så jeg spurte om han hadde lyst til å prøve den. Da fikk jeg ett blikk som om jeg nettopp var falt ned fra Mars og svaret var kontant "ALDRI". Jaja kanskje like greit.

Litt lengre ned i kisten dukket dette 70-talls skjørtet opp. Husker jeg brukte det en gang jeg gikk julebukk. Det var så langt at jeg måtte feste det helt oppe under armene.

Tenkte med en gang  på "Den gode feen" og hennes jakt på 70-tall stoffer. Tipper dette kunne blitt en fin pute.

Mine foreldre har også gjemt på endel av barnebøkene våre, blandt annet den danske klassikeren "Spørge Jørgen".  Den har utrolig flotte illustrasjoner av Storm-P så jeg fikk lyst til å vis litt av den her.


Den handler om en veldig nysgjerrig liten gutt som holder på å drive sine foreldre til vanvidd med alle sine spørsmål.






Det hele ender med at foreldrene blir så lei av alle spørsmålene at  Jørgen får ris på rumpen og blir lagt i seng. Ikke helt etter dagens pedagogiske standard eller for den saks skyld lovverk men boken er da også opprinnelig fra 1941. Da var nok barneoppdraggelsen helt anderledes.



Ha en fin fin uke.

2 kommentarer:

Beate i Husets Hjerte sa...

Hei! Koselig med melding.Spennende blogg du og, gøy å få inspirasjon. Blir veldig glad om du følger meg også!

h.espe sa...

Der har du hatt en herlig mimrestund - så gøy!

Ha en fortsatt flott uke - koos deg!

Klem fra Hildegunn

Related Posts with Thumbnails