torsdag 30. oktober 2008

Fylte horn

Jeg følger opp mitt forrige innlegg med litt deilige fylte horn som kan nytes sammen med den varme sjokoladen.
For å variere den kjedelige matpakka til gutta mine, som altfor ofte består av brødskiver med prim, bakte jeg i helga fylte horn. Spesielt eldstemann er glad i det. Så det er alltid hyggelig å bake til et takknemlig publikum.
Jeg brukte denne oppskriften som holder til ca 24 horn:
100 g margarin
6 dl melk
50 g gjær
1 ts salt
ca. 15 dl mel (jeg brukte 10 dl hvetemel og 5 dl sammalt hvete fin)

fyll:
ost og kokt skinke

Heves først til dobbel størrelse - ca én time.
Bakes ut og etterheves ca en halv time.
Stekes på 225 grader i 10-15 minutter.


Deigen deles i tre og hver del kjevles ut til en rund leiv. Ja ja, min leiv ble ikke helt rund men den funker greit for det. Den ikke altfor runde leiven deles i åtte og fyll legges på. Hva du bruker som fyll er det bare fantasien som setter grenser for. Kom gjerne med forslag. Jeg har her brukt ost og kokt skinke.


Rulles sammen til horn. Etterheves, pensles med egg og stekes.



Simsalabim - Nybakte horn klar for matboksen.

2 kommentarer:

A-H sa...

Dette laget vi i går også, deilig å ha et lite lager i fryseren! Med kakao er det kjempegodt!

Vår lille hage sa...

Så bra! Ikke lenge siden jeg bakte fylte horn! Det er såå godt!
Klem Simmas Hus

Related Posts with Thumbnails